Translate

tisdag 1 juli 2014

Gardneriprojektet avslutat

Igår förde jag över de yngel som kläckts och levt sina första månader i odlingslådan.  De små fiskarna är nu ca 1,5-2 cm och kunde därför bedömas som tillräckligt stora för att kunna flyttas till de stora fiskarnas akvarium.

Nu, morgonen efteråt, ser det ut som att allt gått bra. De äldre djuren verkar knappt ha uppmärksammat den yngre generationens närvaro.
Jag kommer nu att sköta småfiskarna precis som de andra och förhoppningsvis kommer de att nå vuxen ålder.

I och med detta betraktar jag gardneriprojektet som avslutat. De från början fyra fiskarna är nu 13, om man räknar in ett litet nykläckt yngel, som kommit till i huvudakvariet. Det får räcka. När fiskarna är vuxna kommer akvariet, om det inte redan är det, att vara överfullt. 54 liter är inte mycket. Vill fiskarna fortsätta att leka så får de göra det.

Det är lite trist att konstatera att fyra av fem yngel är hanar. Könsfördelningen är minst sagt skev, om jag skulle vilja sälja, byta eller ge bort dem i par.

Det måste också sägas att en annan anledning till att jag inte tänker fortsätta att odla f.gardneri-golden är att det är väldigt lätt. Det är ligger ingen utmaning i det. Artens lekvillighet kan utan vidare jämföras med den hos svärdbärare. Skillnaden är att kullarna, tack och lov, blir väsentligt mycket mindre. 

Nästa odlingsprojekt med killis kommer att bli med nothobranchius guentheri.  Detta  borde kunna komma igång inom kort, senast under nästa vecka.

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar