Translate

torsdag 10 juli 2014

Ett centralamerikanskt sällskapsakvarium tar form.

Igår hade jag det stora nöjet att besöka Lustgården i Eskilstuna, en ganska enastående akvarieaffär, tillsammans med en kompis och två av hennes barn. Rockor, rovfiskar, ciklider, sällskapsfiskar och saltvattensarter finns i butikens många akvarier. Fiskarna säljs till bra priser av kunnig personal.

Mitt ärende var främst att kolla läget och att eventuellt göra några fisk inköp till det nystartade 275-literskaret.  Så blev det också, ett par cryptoheros sajica och ett par thorichtys meeki (eldbukar). Jag hittade även en liten levandefödare,  micropoecilia picta, som jag länge velat skaffa,  som jag köpte till ett mycket förmånligt pris.

En viss oro kände jag för hur amecorna skulle reagera på de nya invånarna. De var nyfikna men vågade inte göra några utfal. Ganska snart vågade sig båda ciklidparen ut bland de andra fiskarna.  Förhoppningsvis fortsätter det så.

Akvariet är att betrakta som ett sällskapsakvarium med centralamerikanskt tema, även om ingen av arterna förekommer i samma geografiska område. De föredrar dock liknande vattenvärden, hårt och något alkaliskt. Ph i akvariet är ca 8. 

Malar från Centralamerika, i alla fall av rätt storlek,  finns knappt i handeln, så det får bli sydamerikanska arter. Någon L-mal kommer det nog att bli samt en art av pansarmalar. Venezuelan black är ett huvudspår men det kan även bli någon annan corydoras-art, kanske c.panda eller c.sterbai.

Bilden ovan visar sajica-paret en liten stund efter att de släppts ut i mitt akvarium
Bilden nedan visar en afrikansk lungfisk som finns på Lustgården.

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar