Translate

söndag 9 november 2014

Veckoslutsnoteringar

112-litersakvariet

Ikväll har jag gjort en rejäl gallring av limnophilan.  Det behövdes verkligen eftersom växten trivts enormt bra i akvariet, med den något trista följden att de tre bestånden lagt stora delar av akvariet i skugga.  Åtgärden blev akut igår när jag fick nya växter, najas och nymphoides taiwanensis, av en kompis. Ibland har jag lekt med tanken att helt göra mig av med limnophilan och byta ut den mot någon annan och inte fullt lika snabbväxande art.

I stort sett har det gått bra med de nya fiskarna, xiphophorus nezahualcoyotl. De är aktiva, matglada och definitivt mindre skygga än i början. Hanen uppvaktar honorna ivrigt.  Lite oroande är det dock att jag sett flera av fiskarna gnida sig mot växter och stenar, men beteendet är inte ihållande,  utan har bara iakttagits på morgonen märkligt nog.Vattenvärdena är goda. 

54 liter, levandefödare

Den återstående trion characodon lateralis Los Berros har av allt att döma acklimatiserat sig. De är livliga och aktiva. Fler honor ska, om så snart blir möjligt, utöka den befintliga gruppen. Jag har också bestämt mig för att göra två vattenbyten på 30% två gånger i veckan efter inrådan av en akvarist som tidigare haft och lyckats med arten, då den ställer höga krav på vattnets renhet.

En av tocantinguppyhonorna är försvunnen. Jag misstänker att hon förolyckades när jag skulle plocka bort andmat från vattenytan tidigare idag.  Att fiskar följt med har hänt tidigare. Det är förstås trist men lätt hänt om man har bråttom. Dessbättre ser det ut som att en av de återstående honorna kommer att kasta yngel snart.

32 liter, gambusia affinis

Växterna i akvariet befinner sig i ett  bedrövligt skick.  Ludwigian har tappat blad och detsamma gäller echinodorus tenellus och hygrophilan. Dåligt ljus kan ganska säkert sägas vara orsaken. Ska snygga till och anpassa akvariet till det bättre i veckan som kommer.

Båda honorna är nu uppenbart dräktiga. Sannolikt kommer de att kasta sina yngel inom högst någon vecka. Ska därför sätta i en yngelfälla, då arten sägs vara en glupsk yngelätare. En av honorna har en stor vit fläck på ena sidan kroppen, sannolikt ett svampangrepp i ett sår. Fiskarna är emellanåt invecklade i skärmytslingar mot varandra,  vilket inte gör att blessyrer skulle kunna betraktas som en överraskning.  Honan är dock pigg och matglad och verkar inte lida mycket av sin skada. Jag kommer ändå att tillsätta havssalt i vattnet som en första åtgärd.

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar