Translate

onsdag 26 november 2014

Inget limia-vatten

Limia nigrofasciata är egentligen en livlig liten levandefödare.  Min grupps beteende har dock varit relativt "lojt" under större delen av den tid jag haft dem. Även dödligheten har varit hög. Så sent som tidigare denna morgon var jag tvungen att plocka bort ett dött yngel och att avliva en vuxen uppenbarligen sjuk hona.

Orsaker? Vattnet var, enligt tidigare tester, relativt bra med ett högt ph, ca 7,5, obefintlig nitrithalt om än relativt mjukt. För en liten stund sedan gjorde jag en ny mätning. Då visade det sig att ph sjunkit, ca 6,4 och att kh ligger runt 3. Det är definitivt ingen vidare miljö för hårdvattenfiskar som limia nigrofasciata.  För övriga fiskar är det en bättre plats att leva på. Pygmépansarmalar och gröna bågfenciklider trivs bättre och till och med bra under sådana omständigheter.

Vad göra? Jag har inget akvarium med de rätta förutsättningarna och att anpassa det som finns är inte att tänka på med tanke  på de andra. Kanske vore det bästa att limiorna,  hur trist det än vore, för det är en art jag uppskattar, fick flytta till ett bättre anpassat akvarium hos en akvarist med de rätta förutsättningarna.

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar