Translate

torsdag 18 december 2014

De tappra sajicorna och en envis gobygubbe

I morse när jag tog mig en titt i mitt 275-literskar såg jag att mitt sajicapar hade rom igen, den här gången fäst på akvariets bakruta. För mindre än en månad sedan trodde jag inte ens att jag skulle ha två levande fiskar snart, eftersom både hanen och eldbuken utsatte den stackars honan för ständiga jakter och attacker. Som tur var klingade dessa trista beteenden av och allt återgick till det normala.  Nu finns det rom i karet igen. Roligt förstås men det lär bli svårt att klara ynglen med grälsjuka och hungriga grannar.

Påfågelsgobyerna verkar ha acklimatiserat sig bra. Redan under de första dagarna blev det lek. Rommen lades i en hålighet i filtrets baksida, där hanen nu envist och grinigt vakar över rommen. Frågan är hur länge han kommer att stanna där. Antagligen tills ynglen är frisimmande, vilket borde sme inom de närmste dagarna.

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar