Translate

tisdag 30 december 2014

En räddningsaktion - sajicaynglen i säkerhet

Mina sajica-ciklider har nu frisimmande yngel igen. Det är deras fjärde kull på fem månader.  Tyvärr har inga överlevt från de tidigare pga glupska "grannar", en eldbuksciklid och ett en stor grupp ameca splendens.

Ikväll beslöt jag att göra ett försök att rädda en del av kullen. Jag sög upp ynglen med hjälp av en hävert och hällde sedan tillbaka dem i en yngelbur som egentligen är avsedd för levandefödare. Tanken är att detta ska vara ett tillfälligt arrangemang.  Redan imorgon, innan det är dags att börja nyårsfirandet, tänker jag föra över dem till en förvaringslåda på ca 10 liter. Där får de stanna tills jag har en bättre lösning.

Hur reagerade då de vuxna fiskarna på att jag omhändertagit deras små? Honan försvann snabbt iväg med återstoden av kullen bakom rötterna i akvariets bakre del. Hanen blev däremot helt förtvivlad när han insåg att han inte kunde föra de räddade ynglen till de övriga. Han såg dem i yngelburen och försökte ta dem i munnen för att flytta dem till yngelstimmet, men det förgäves. Med en oerhört vrede och förtvivlan försökte han under tiden också att hålla undan andra fiskar från den skyddade avkomman. Att detta inte kan få fortgå är självklart,  också det är en anledning till att låta ynglen få en tillfällig bostad i förvaringslådan. Förhoppningsvis ska det nu äntligen bli möjligt att dra upp åtminstone några eller ialla något yngel till vuxen ålder. Antagligen får de senare flytta till något av akvarierna i lokalen.

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar