Translate

lördag 13 december 2014

Gobysarna gör entré

Idag har jag varit till Djur-Hobby i Uppsala.  Jag blev rätt besviken. Många tomma akvarier, ett nästan lite ödsligt intryck. Mitt ärende i Uppsala var främst att köpa julklappar och att göra en utflykt.  Jag hoppades också kunna köpa levandefoder,  vita mygglarver. Inte heller det fanns...

Ni vet hur det är....man vill inte åka med "oförrättat" ärende, så jag kikade runt i karen. Det fanns plats för fiskar i ett av akvarierna hemma, det 54-liters som numera bebos av gröna  bågfenciklider och pygmépansarmalar.  Vad skulle kunna passa?

Egentligen ingenting! Någon liten ytlevande tetra eller någon annan sydamerikansk laxkarp vore det bästa, men inget av detta fanns. Killis? Nja...knappast passande alls, vare sig biotop eller beräffande beteendet.

Jag borde ha struntar i alltsammans,  men så fick jag syn på ett kar där det simmade påfågelsgobies (tateurndina ocellicauda), en fin lite smörbultssläkting från Nya Guinea. Lika tokigt som killis, men otåligheten tog över. Det blev ett ganska oöverlagt fisl köp, en chansning som måste betraktas som rätt så ogenomtänkt. 

Påfågelsgobyn är en liten fridsam fisk som  blir ca 6 cm. De uppskattar mjukt och till och med mycket mjukt vatten. De är sötvattensfiskar till skillnad mot många av sina släktingar, som lever i salt eller bräckt vatten. Påfågelsgobies skulle,  precis som vore fallet med många killis få, när det gäller vattnet, få goda levnadsbetingelser i mitt akvarium. Men där fanns de gröna bågfencikliderna och deras temperament.

Efter inkoppningen visade det sig att de små fiskarna visserligen snabbt blev oförskräckta och aktiva,  men att ciklidhanen uppfattade dem som besvärliga och därför jagade undan dem, när han väl begripit att de fanns
i karet. Men jakten är inte extrem. Den täta växtligheten erbjuder ett hyfsat skydd till gobysarna.

Frågan är om arrangemanget är tillfälligt eller om det är permanent. Jag tror att det förra är fallet. Kanske  borde någon av arterna flyttas till lokalen?

Jag tänker mig två alternativ:

1. Bågfencikliderna flyttar in i ameca-akvariet. 
2. Gobysarna flyttar in i akvarium nr 3 när det startas.

Blir till att fundera...:-)

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar