Translate

måndag 9 februari 2015

Uppryckningen påbörjad

Ikväll tog jag mig tid att påbörja uppryckningen av mitt 112-litersakvarium. All limnophila har rensats bort, eftersom den växt till en knappast särdeles vacker härva av trasslig stjälkar. Även najasen togs bort, eftersom den dels blivit lätt algbevuxen och dessutom skör och därmed svåransad.  Ville inte ha en massa löst omkringflytande växtdelar i karet.

Limnophilan har nu ersatts med vallisneria i bakgrunden, bakom muren av lavastenar. Förhoppningsvis kommer de att växa snabbt och förtätas inom kort. Jag flyttade också på i stort sett samtlig plantor av nymphoides taiwanensis till 112-litersakvariet, eftersom denna näckrosliknande växt med sina runda ljusgröna blad, är ett vackert blickfång i ett akvarium. Jag planterade den dels i karets mittparti och dels i bakgrunden, på sådana platser, där det saknas växter. Detta gjordes i akvariets bakre vänstra hörn, där najasen tidigare varit planterad och där filtret sitter.

Tanken är nu att snabbt få de nya plantorna att växa. Höjda doser av pmdd och bra ljusförhållandrn borde göra detta möjligt på relativt kort tid. Några nya växter kommer nog inte behöva införskaffas.

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar