Translate

onsdag 11 februari 2015

En ny generation

Idag fick jag lite oförmodat möjlighet att göra ett besök i lokalen. Den första generationen f.gardneri-golden är nu utslocknad, av orsaker jag bara kan spekulera om. Däremot simmar nu ett tiotal yngel som nu nått en storlek av 1-1,5 cm. Åtminstone tre är hanar, de andras kön är svårt att avgöra. 

I akvariet finns också ett mindre antal poecilia sp. three spot, som hamnade i akvariet som yngel, tänkta som levandefoder, men som överlevt och nu är vuxna. Två är vackert färgade hanar. Dem tänker jag ta hem till mitt three spot-akvarium, där inga vuxna hanar finns för tillfället. 

Även tocantinguppyerna har fått en kull i ett annat av akvarierna och ett fåtal yngel av xiphophorus mayae finns i ett annat. 

Killiynglen kommer jag förmodligen att sälja inom kort för att starta ett nytt projekt med en annan art i samma akvarium. Gardneri må vara fina, men de är ingen utmaning i längden. Kanske får några få av dem en hedersplats i något av mina akvarier hemma.

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar