Translate

onsdag 1 april 2015

Akvaristiska ambitioner...på riktigt.

Det är kul att se att idag har min blogg, Små världar under vatten,  passerat 10000 sidvyer.  Det är roligt att ni läser, trots ibland lite slarvigt hopkomna texter författade av en nybörjare. Jag skriver främst för att få ordning på mina tankar och tycker De tvär roligt att få konstruktiva kommentarer.

I morse skrev jag ett inlägg på skoj,  ett aprilskämt. På sätt och vis var det en smula snobbigt eftersom det drev med nybörjare som saknar den tioåriga förhistoria som min hobbyverlsamhet faktiskt har. Jag får erkänna att jag knappast är någon expert, men en del kunskaper har jag nog trots allt skaffat mig.

Nåväl, aprilskämtet gick ut på att jag skulle skaffa "slöjdskärtar", som säkert är hobbyns mest misshandlade och illa skötta fisk. Den här odlingsformen av guldfisken, carassius auratus,  är värda bevaras och ska inte föraktas. Guldfisken har odlats och beundrats i århundraden och den kommer att fortsätta att varan fixstjärna på akvariehobbyns himmel, men den är ingenting för mig.
Så vilka är då mina planer och ambitioner i framtiden, på riktigt?

1. Skaffa fler oryzias woworae och eventuellt odla dem

2. Starta ett low tech - akvarium i VAAF - lokalen till mina ameca splendens.

3. Satsa på killis. I den närmaste framtiden handlar det om att skaffa ett par till av aphyosemion striatum och starta om ett 25-litersakvarium jag har hemma till ett killikar

4. Driva upp ynglen till characodon lateralis - Los Berros till vuxen ålder och odla arten i flera generationer.

5. Utveckla mina akvarier estetiskt.

Så tänker jag idag, 1/4, och det är inget skämt.

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar