Translate

söndag 19 april 2015

Den enarmade akvaristen

Här sitter jag med en bruten arm  efter en cykelolycka i onsdags. Jag är för tillfället den "enarmade akvaristen". Det är svårt att begripa hur begränsade det är innan det har inträffat.  Att göra vattenbyten blir något besvärligt. Att lyfta tunga hinkar, att inte spilla och att hälla med precision...jojo. Sanden yr, vattnet rinner och skvalpar och det gör ont. Mitt i eländet måste jag ändå skratta.  Det hela blir lite löjligt, lite komiskt och absurt.

Men samtidigt blir det mer tid till att faktiskt hålla ögonen på cd som händer  i de olika akvarierna. Jag kan inte sova i min säng eftersom den skadade armen behöver stöttas och därför har jag sovit i vardagsrummet, i soffan. Det gör att jag tillbringat mer tid framför dessa akvarier. I skrivande stund funderar jag över om red shoulder-hantlarna har börjat  bilda par. Den dominanta fisken,  med all visshet en hane, håller samman med en av de andra fiskarna och står ofta i akvariets vänstra  ände. De andra två jagas bort.

Men det är ändå besvärligt. Just red shoulder-hantlarna akvarium måste genomgå ett rejält vattenbyte idag, efter en kur furanol mot misstänkt fenröta.  Det måste lösas.

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar