Translate

söndag 26 april 2015

Improvisationer för en hotad art

Auktioner kan ibland innebära oförutsedda köp och en och annan gång, till följd av det förra, att ens planer förändras. Igår köpte jag en grupp Monterreyplaty, xiphophorus couchianus, en levandefödare från nordöstra Mexiko och som inte säkert kunnat bekräftas som en i vilt tillstånd förekommande art sedan 1961.

Vissa arter fattar man ett särskilt tycke för, ibland även innan man ens sett dem i verkligheten.
Ameca splendens är en av dem och av samma anledning, att arten i stort sett har upphört att finns i naturen,  väckte mitt intresse för xiphophorus couchianus. Fisken i sig är mycket  oansenlig, den är grågrön och brunaktig, men just att den är utrotningshotad och mycket ovanlig, väckte mitt intresse.

Jag  ropade in gruppen på sju djur 160:-. Min tanke var först att de skulle kamper ihop med regnbågsgoodeiderna för att på så sätt tillsammans vara invånarna I ett litet sällskapsakvarium med mexikanskt tema, men det skulle innebära att jag skulle  få flytt på metalltandkarparna till lokalen. Dessa har, trots att de bott i akvariet mer än tre månader, inte ett enda överlevande  ynge. Att utelämna Monterreyplatyns yngel till hungriga grannar tilltalade  mig, vid närmare eftertanke inte så särskilt, så beslutet blev istället att skapa något eget till platyna.

Vid hemkomsten var jag tvungen att improvisera. Fiskarnas första hem blev en förvaringslåda på 22 liter som jag köpt på Ikea. Jag tog vatten från det akvarium som hade bäst värden för levandefödare, dvs akvariet  med regnbågsgoodeiderna, vars vatten åtminstone är medelhårt och håller  ett ph på 7, men använde också  tempererat kranvatten.

Botten i förvaringslådan lämnade jag kal till att börja med. Ett skumgummifilter med luftpump installerades också. Två Led - lister flyttades från ett annat ställe  till det nya "akvariet". En härva med hornsärv lätt flyta i karet

Fiskarna koppades in och höll sig från början nära botten. De var skygga men åt inte gärna från ytan  men tog spirulinaflingor som fallit ned på botten.

Idag rengjorde jag lite engelsk sjösten och några stenar som placerades i förvaringslådan.  Fiskarna är fortfarande mycket skygga, men det följer samma mönster som mina xiphophorus nezahualcoyotl uppvisade när de koppades in för för ca ett halvår sedan. Numera är de kanske mest kavata bland mina levandefödare. Vad som händer med Monterreyplatygruppen ska  bli intressant att följa.

Fiskarna kommer naturligtvis att få ett bättre anpassat akvarium inom kort, men på kortare sikt borde de kunna leva relativt väl i förvaringsslådan.

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar