Translate

söndag 5 april 2015

Amecornas nya hem i lokalen.

I eftermiddags gjorde jag i ordning det fjärde av de akvarier jag förfogar över i lokalen, ett kar på närmare 170 liter, vars syfte är att bli mina ameca splendens nya hem.

Akvariet är också ytterligare ett försök att skapa ett fungerande low tech-akvarium med jordbotten och ett minimalt användande av tekniska hjälpmedel. En balans mellan växter, fiskar, vatten genom naturliga processer eftersträvas.

Det tog några timmars arbete att bli klar eller rättare sagt färdig som det gick att bli idag. Akvariet behöver många fler växter. Jag måste ordna detta under veckan som kommer.

Några fiskar fick flytta in redan idag. Jag gjorde den chansningen eftersom vatten temperaturen låg på 19 grader, vilket bara avviker marginellt från den maxtemperstur på ca 21-23 grader, som övriga inte uppvärmda akvarier i lokalen. Kanske var det att förivra sig, men närvaron av fisk är också viktig för att få igång akvariet. Frågan är om det blev något för många.

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar