Translate

söndag 5 april 2015

Eländiga maskar!

En kompis till mig har haft problem med blodmaskar,  camalanus,  i sitt stora akvarium. I morse såg jag de röda parasitmaskarna hänga ut genom en påfågelgobys bakdel.  Ikväll upptäckte jag en död fisk av samma art, en som ätit dåligt och varit tillbakadragen sedan en tid. För ca en vecka sedan dog en risfiskhona i  vad jag trodde var någon flagellatsjukdom.  Några maskar syntes inte till men fisken var mager och betedde sig på samma sätt som påfågelgobyn.

Helvete!  Ingen medicin hemma och inköp var tidigast möjligt på tisdag. Då visade det sig att min kompis kunde komma över med en flaska medicin, Nematol, som hon använt i sitt stora akvarium.
Ikväll inledde jag behandlingen,  glad över att fått hjälp när den behövdes. Camalanus är en trist och seg åkomma beroende på parasitens livscykel, så om tre veckor,  efter ett vattenbyte på 80%, måste behandlingen göras om.

Mina planer på att köpa fler risfiskar, oryzias woworae,  måste skjutas  på framtiden. 

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar