Translate

måndag 24 augusti 2015

Det som går bättre med hemmagjord reflektor

Det verkar gå lite bättre med mitt 32-liters  low tech - akvarium,  om man jämför med 24-litersnanot. Än så länge har algtillväxten varit ytterst begränsad och växterna växer. Dock har vattenpesten fått en delvis osunt blek färgnyans, som visar att något inte är som det ska. Vad det beror på är svårt att säga, kanske är ljuset dåligt i den hörna där den planterats. Men vattenpest kan ibland växa hyggligt trots att ljuset inte är det bästa.

Jag har också kompletterat växtbeståndet med några plantor cryptocoryne parva och hygrophila polysperma, som gör att akvariet fått ett mer heltäckande och varierat utseende.

Ljuset i akvariet kommer från ett 14 w Sylvania Daylight, vilket ger 0,43 w per liter, alltså rätt lite ljus. Enligt rekommendationerna ska t.ex cryptocoryne parva ha 0,5/litern. För att förstärka ljuset något har jag tillverkat en reflektor bestående av metallfolie, såväl från en ihopvikt ugnsform samt från en folierulle. Det gör viss skillnad, men det är förstås omöjligt att veta hur mycket.

Av allt att döma mår fiskarna bra. Dvärgtandkarparna har fått fler yngel och jag har också fått intrycket att de blivit mer kavata. Mekongrisfiskarnas närvaro kan säkert ha en viss inverkan på dem, då de fått mer konkurrens om utrymmet och säkert inger trygghet.

Jag köpte 15 stycken risfiskar och fick en på köpet. Om alla fortfarande lever är svårt att säga eftersom de ständigt rör sig och är svåra att räkna, men troligen har de flesta lyckats acklimatisera sig. Det har än så länge inte gått att se om honorna bär på rom, vilket var lätt att lägga märke till hos de betydligt större oryzias woworae, som lekte intensivt den korta tid jag hade nöjet att ha dem i ett av mina akvarier. Mekongrisfiskarna är små och jag har än så länge inte haft tid att iaktta dem ordentligt de tidiga morgontimmar, då risfiskar föredrar att leka. Om eventuella yngel skulle kunna överleva är en annan fråga. Kanske skulle även de mycket små dvärgtandkarparna utgöra ett hot mot dem. Det ska bli spännande att de vad som kommer att hända.

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar