Translate

söndag 30 augusti 2015

En röd hjältes hemkomst

För en liten stund kom jag till lokalen för att lämna en burk torrfoder och för att mata fiskarna.

Vid botten på framrutan i killiakvariet såg jag den röda ancistrushane som av misstag följt med på en rot hemifrån när jag startade akvariet sent förra hösten. Honan har sedan dess gått ensam i 112-litersakvariet.

Jag chansade och lyckades fånga hanen med håven mot framrutan och sedan snabbt ned med den i en påse jag lyckades gräva fram. Nu är det dags att åka hem och koppa in den i dess nya hem. Den har varit på villovägar men är nu förhoppningsvis på väg till sitt rätta element.

En röd hjälte och överlevare har kommit hem vilket är roligt.

Det är också roligt att konstatera att det finns yngel av cynodontichtys rubropunctatus i det akvarium där malen levt i mer än ett halvår och att ungfiskarna, som flyttade dit i somras blivit allt mer synliga.

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar