Translate

torsdag 6 augusti 2015

Dvärgtandkarparnas långa år

De fick vänta länge, mina dvärgtandkarpar, som jag köpte för precis ett år sedan. De fick först bo i ett litet plastakvarium under 20 liter, vilket jag gång på gång intalade mig själv skulle varslet provisorium, men det tog tid innan jag kom mig för att ge dem ett värdigare hem.

Nu simmar de i ett 32-liters  som tidigare bebott av några killis. Akvariet är ett low tech med endast ljus som tekniskt hjälpmedel. Jag använder ett 14 W-rör, ett Sylvania Daylight. Dessutom har jag lagt till en hemmagjord reflektor, gjord av en ihopvikt ugnsform i metallfolie.

Botten består av Akadama-soil istället för grus och såjord. Orsaken till att jag valt bort jorden är att lättare kunna om- och nyplantera växter utan att löpa risk att jorden kommer upp och grumlar vattnet och ligger som ett missprydande lager på botten.

De växter som hittills planterats i karet är hornsärv, vattenpest och limnophila heterophylla. Jag kommer också att skaffa några lägre växter, sannolikt någon art av cryptocoryne. Om förhållandena akvariet är gynnsamma för traditionella bottentäckare är jag osäker på, men sannolikt så skulle ljuset långt ifrån vara tillräckligt som det ser ut idag.

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar