Translate

söndag 16 augusti 2015

Dvärgtandkarpar och Mekongrisfiskar

Dvärgtandkarparnas akvarium fortsätter att utvecklas. Ikväll ansade jag växterna i regnbågsgoodeidernas akvarium, som blivit närmast igenväxt, och planterade om en del av "renset" hos dvärgtandkarparna. Jag lade också med en bit javamossa i akvariet. Förhoppningsvis lyckas jag på så sätt göra akvariets inredning både mer varierande och mer estetiskt tilltalande.

Jag upptäckte också några nya små dvärgtandkarpsyngel, som av allt att döma måste ha kastats av någon av honorna efter att fiskarna fått sitt nya hem.

I lördags "råkade" jag dessutom komma hem med 15 stycken oryzias mekongoensis, "mekongrisfiskar", en tämligen ovanlig art, efter ett besök på Zoohoo. Det var knappast planerat men efter det snöpliga misslyckandet med oryzias woworae, när hela gruppen med fiskar dog i samband med en sjukdomsbehandling, kändes det ändå som om det kunde vara värt ett nytt försök med risfiskar.

Den här arten, som härstammar från Mekongområdet i Sydostasien, tillhör de allra minsta fiskarterna med sina maximala 1,5-3 cm. Det är små och som man kan inbilla sig oansenliga varelser men som visar sig vara vitaktiga och silverglänsansde över en "neonrand" som löper längs med kroppen. Med ett mörkt bottensubstrat måste dessa fiskar vara än vackrare. Jag funderar däför på att försöka hitta relativa mörka bottenväxter efterhand, då de växter som hittills planerats är ljusa.

De nya invånarna har gjort att akvariet blivit ett mer levande blickfång. Dvärgtandkarparna var alltför små för att vara väl synliga. Man kunde därför ta akvariet för att vara ett rent växtakvarium, om man inte visste bättre.

Eftersom dvärgtandkarparna och risfiskarna är ungefär jämnstora och de förra är mycket toleranta vad gäller vattenvärden och livsmiljö, borde det nya sällskapet kunna fungera bra. Förhoppningsvis kommer det i sinom tid att dyka upp en annan arts yngel i akvariet.

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar