Translate

lördag 1 augusti 2015

Trådalger och bleka blad.

Med viss spänning följer jag utvecklingen i det 24-litersnano där en kull yngel av aphyosemion striatum växer upp. Växterna växer, det kan man inte klaga på. Sen några dagar har jag bytt ut easycarbo mot Co2 och hoppas att denna kan hjälpa till att nå god tillväxt. 

Pogestemon helferi ser tyvärr rätt blek ut och har tappat en del blad. Möjligen beror det på ett underskott av järn, vilket jag försöker uppväga med ökade doser mikrogödning Jag kommer att tillsätta ca 1 ml dagligen den kommande tiden. Likaså ser topparna på de längsta stjälkarna rotala nanjenshan tämligen bleka ut. Jag hoppas att rådet med mikron ska visa sig ha varit det rätta att följa.

Idag har jag också kunnat se en del trådalger i växterna. Jag rensade bort dem för hand men inser att jag måste mota dem andra sätt, med minskad ljustid per dygn och kanske med en högre dos Co2.

Striatumynglen utfodras nu med frysta cyclops, frystorkad artemia, hoppstjärtar och grindalmask. Förhoppningsvis kan jag snart ge dem nykläckt artemia inom någon dag

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar