Translate

lördag 17 oktober 2015

Dessa härligt vildsinta "tigrar"!

Det finns arter som man fattar ett särskilt tycke för. Jag är väldigt förtjust i ameca splendens, i red shoulder-hantlar och påfågelgobies. De förgyller några av mina akvarier med sina färger eller med sitt temperament och intressanta beteende.

För drygt en månad sedan hamnade några  badider, dario sp. Myanmar " Black Tiger " hos mig i ett alldeles för litet akvarium egentligen. Det är något som ska åtgärdas, var så säkra! I alla fall är det ännu en av de arter som jag fattat tycke för.

Det är små, ganska skygga men ändå tuffa fiskar med rosaröda tvärgående band över kroppens nedre del som dock mörknar framåt huvudet. Det är vildfångade fiskar från Burma, om man får tro den information jag fick på Djurhobby i Uppsala.

De är revlrhävdande och påminner inte så lite om dvärgciklider, men några sådana är de inte, utan tillhör familjen badidae, som enligt evolutionsforskare har gemensamma förfäder med såväl labyrintfiskarna som ormhuvudfiskarna.
Ibland, när jag bara ser den främre delen av fiskarna tänker jag ibland på paradisfisken, macropodus opercularis, men det är kanske en väl långsökt association.

Hur som helst verkar de fyra fiskarna på något sätt ha funnit sig till rätta. Givet det lilla utrymmet har de ändå delat upp akvariet mellan sig. Med utspärrade fenor och ökad färgintensitet utkämpar de sina ibland mycket våldsamma revirstrider.

Trots allt leder inte dessa till mer än mindre skråmor och blessyrer som tur är. Det är ett fascinerade beteende när de annars ganska grå djuren antar mörkare och djupare färgnyanser där de står mot varandra med små darrande rörelser, glidningar och utfall.

Arten verkar ganska kräsen med fodret. Endast fryst eller levande verkar accepteras även om jag sett dem hugga för sig sparsamt av frystorkade dafnier. De har därför levt på frysta cyclops och någon gång i veckan även grindalmask.

Idag fick jag tag på levande dafnier, vilket förstås var ett välkommet tillskott. Det är meningen att fiskarna ska få någon form av levandefoder varje dag.

Med från Djurhobby kom idag också tre röda riliräkor. Dariorna visade tyvärr ett visst aggressivt beteende mot dessa och jag hoppas att det bara är nu i början. Djuren är i alla fall för stora för att vara fiskmat. Det lär visa sig med tiden, men om det blir alltför stor press mot dem kommer jag att flytta dem till ett akvarium med mindre och i lägre grad aggressiva invånare. Där finns mitt 32-liters low tech som ett gott alternativ. Där finns visserligen en trio dario dario, men dessa är mindre och något mindre aggressiva, som jag kan bedöma det. Det kär visa sig...

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar