Translate

söndag 25 oktober 2015

Regnbågsgoodeiden - en framgångsfisk

För ett år sedan på dagen köpte jag två par characodon lateralis - Los Berros på storauktionen i Örebro.  Det visade sig vara ett lyckat köp. Det är trevliga fiskar, livfulla med ett hett men inte överdrivet aggressivt temperament. Hanarna kivas sinsemellan men det är ingenting som någon verkar ta någon skada av.

Regnbågsgoodeiderna kommer från Mexiko och är, som många andra av arterna i familjen goodeidae, mycket sparsamt förekommande i naturen. Det är därför roligt när de förökat sig med friskt mod i mitt akvarium. Från början var de fyra, nu är de säkert gott och väl ett tjugotal, som simmar runt i ett 54-liters walstadsakvarium, noga taget det första som jag startade för snart två år sedan och som med tiden utvecklats  till en veritabel djungel.

Akvariet saknar alla tekniska hjälpmedel förutom ljuset. Det verkar som att jordbotten fungerar utmärkt som ett biologiskt filter. Endast en fisk, en hona, har mig veterligt, dött under året. Trots det brukar det sägas att characodon lateralis är en känslig art. Av det har jag inte sett många antydningar. Tvärtom är mitt intryck att det är en synnerligen robust liten fisk. Kanske beror det på att jag, trots allt, gör någonting som är rätt.

Emellertid börjar det bli dags att gå vidare. Jag är i färd med att organisera min hobby på ett mer praktiskt och rationellt sätt och är därför på väg att antingen lägga ned eller flytta  på några av de akvarier jag har hemma till lokalen. Jag måste prioritera. Sannolikt kommer goodeiderna att flyttas under den senare delen av hösten eller tidigt i vinter. Målet är att frigöra plats i min lägenhet till dels nya möbler och dels ett större akvarium. 

Eftersom goodeiderna blivit rätt många i förhållande till akvariets storlek så kan det också vara dags att dela med mig av denna underbara fisk. De kommer dock knappast att skänkas bort, utan kommer förmodligen att säljas på Uppsalaauktionen 29/11 i år.

Jag måste till sist säga att characodon lateralis för mig är en framgångsfisk. Det ska bli roligt att se om fler är intresserade av att dela glädjen över att hålla denna rätt så ovanliga art

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar