Translate

måndag 12 oktober 2015

Maskar och framtidsplaner

För några dagar sedan gjorde jag en trist upptäckt i 112-litersakvariet. En av poecilia sp. Three spot - honorna hade drabbats av camalanus, de där ytterst trista parasitmaskarna,  som sticker ut som röda bihang från fiskarnas bakdel. Särskilt sjuk verkade inte den höggradigt gravida honan, son piggt simmade runt i karet. Ingen annan av de små levandefödare verkade dock ha drabbats.

Den gröna bågfensciklid - hanen lyste dock med sin frånvaro. Jag hittade honom inuti koklsnötsgrottan, som han ogärna lämnade. Även från honom kunde man se de röda bihang sticka ut. Det var bara att behandla med nematol, ett läkemedel som när jag tidigare använt det tog död på mina oryzias woworae. Jag fruktade att en liknande katastrof skulle bli följden, så när jag i morse hällde i de föreskrivna 2,5 ml av preparatet, så gjorde jag det med hjärtat i halsgropen.  Enligt bruksanvisningen skulle medlet vara särskilt riskfyllt för malar och botior.

Ikväll verkar det som att inga fiskar tagit skada och i bästa fall försvinner maskarna snart.

I akvariet finns förutom de som redan nämnts en grupp xiphophorus nezhualcoyotl, några corydoras Schultzei och ett par röda ancistrus samt en sturisoma panamensis. Det är med andra ord ett sällskapsakvarium och ett inte alltför färggrant sådant, då svärdbärarna är grönbruna förutom ett lätt metallskimmer som kan anas hos hanarna.

Jag har förändrat växterna något i akvariet. Limnophila har planterats liksom vattenpest. En hel del vallisneria har sålts eller slängts bort den senaste tiden.

När sjukdomen är borta ska jag steg för steg förnya karet inredning. Jag vill att växtligheten ska bli mer varierad och gå i flera och gärna kontrasterande nyanser. Som det ser ut nu så är det ett provisorium, även om anblicken av det inte är oangenäm.

För tillfället är det dock viktigast att nematolkuren får ha sin gång. I övermorgon måste jag byta 80% av vattnet och om tre veckor måste proceduren upprepas för att ta kol på de masklarver som kläckts efter att murens första del avslutats

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar