Translate

lördag 24 oktober 2015

Små och lite större steg framåt

Idag köpte jag två stycken nya akvarier, ett på 63 liter och ett minimalt på elva. Det förra ska placeras i lokalen så snart som möjligt och vad som kommer att simma i det får framtiden utvisa. Eventuellt blir det mina regnbågsgoodeider i samband med att jag lägger ned deras akvarium här hemma. Även detta ska i så fall flyttas till lokalen.

Elvalitersakvariet var en "bonus" vid köpet. Vad jag ska använda det till är högst oklart men det kan vara bra att ha. Den medföljande lysrsmpen ger nu ljus åt köksakvariet, som hittills belysts av av en bordslampa från Ikea och en liten ledspotlight från Claes Ohlsons. Ljuset var måhända bättre med dessa lampor, men det såg inget vidare ut. Sannolikt byter jag ut den nuvarande 25 w-lampan mot en lågenergilampa.

I köksakvariet går nu ett par aphyosemion celiae och några yngel. Dessa kommer strax att få flytta till lokalen och till ett större akvarium. Köksakvariet kommer senare i höst att bli hemmet för en grupp med räkor, förmodligen crystal red, alternativt någon mycket liten fisk.

Jag har också ansat växterna något i mitt 24-litersnano, där ludwigia muelleri återigen renderat att skugga de övriga växterna. De ansade topparna planterade jag därefter om i mitt 32-liters low tech, som jag planerar att på sikt ge ett mer varierat växtbestånd.  Växternas placering blev därför högst tillfällig, där jag planterade dem framför roten med dess centrala placering i akvariet.

En tanke jag leker med är att köksakvariet, tillfälligt, ska bli hemmet för mina betta rutilans när killiparet och deras avkomma flyttar. Det skulle äntligen göra det möjligt att lägga ned bettornas nuvarande hem. Den övergripande tanken,på längre sikt, är att frigöra plats till ett stort akvarium på åtminstone 450-600 liter, som skulle bli ett värdigare hem för mina nu rätt så trångbodda red shoulder-hantlar och de andra cikliderna i 275-litersakvariet.

Det känns som att det börjat röra på sig igen... 

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar