Translate

torsdag 17 december 2015

10 liter är stort!

I akvariesammanhang brukar kar på 10 liter avfärdas som alltför små för att hålla fiskar i. Några få räkor eller snäckor brukar de flesta rekommendera.

Jag måste erkänna att jag gjort ett avsteg från det om fiskarna. I mitt relativt nystartade nanoakvarium på 10 liter, som nu varit igång i drygt en månad finns tre stycken neoheterandria elegans sedan en av honorna nyligen försvann. Jag vet inte varför men det är trist. Däremot finns där två ytterst små yngel som är synliga då och då. De små levandefödarna har på knappt tre veckor hunnit bli flera.  Jag hoppas innerligt att vare sig de vuxna fiskarna eller ynglen ska försvinna.

I karet finns också en grupp blue jelly - räkor. De är mycket aktiva och verkar trivas. De rör sig på det lilla akvariets botten och klättrar omkring på växterna i jakt på föda.

Häromdagen utökades växterna med mera sötvattenstång. Denna använde jag för att skapa mer harmoni i karets inredning, som fick en bättre balans när även akvariets högra bakre del kunde fyllas med växter. Där finns nu ett rejält mossberg, vars fundament är en lavasten, som klätts in med javamossa.

Javamossan har växt och börja fläta sig in  mellan de andra bottenväxterna.  Det är något jag måste hålla ögonen på, så att den inte på sikt tar över.

Förövrigt verkar växterna fungera bra i akvariet. Ljuset ligger på knappt 1 w per liter och vid varje vattenbyte får växterna del av Tropicas växtnäring. Eftersom det karet saknar filter, har jag bestämt mig för att göra två vattenbyten varje vecka på ca 50%. Sparsam matning och god genomluftning hoppas jag ska bidra till att en god bakterieflora gynnas.

Sedan några dagar finns även en liten Co2 - anläggning.  Jag använder en gasklocka som jag delat i två delar för att använda den ena hälften i det lilla akvariet. Riktigt hur jag bör dosera Co2 har jag inte kommit fram till än, men prövar mig fram. Ursprungligen kommer den från en Fluval 20 g som är tänkt för akvarier upp till 60 liter. Att fylla gasklockan till hälften, alltså för beräknade 15 liter, är nog ingen farlig överdosering, utan snarare välgörande.

Jag är på sätt och vis nöjd med projektet så här långt, men akvariets små dimensioner är förstås en begränsning. Jag skulle vilja ha plats för ett filter och ge växterna mera spelrum samt förstås utrymme för djuren.

Att arbeta med en så liten undervattensvärld som 10 liter har sin tjusning. Med en liten volym kan man med rätt små resurser skapa något som är rätt så estetiskt tilltalande. Faktum är att 10 liter på sitt sätt kan vara rätt så stort.

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar