Translate

söndag 13 december 2015

Åter till årstidsfiskarnas rike.

För drygt ett år sedan gav jag upp försöket att odla nothobranchius guentheri efter att ha väntat alltför länge och att fiskarna , med sin korta livscykel, dog en efter en. Akvariet där de levde blev sedan hemmet för den grupp cynodontichtys rubropunctatus, som numer bebor ett akvarium  i lokalen. Projektet med dessa centralamerikanska växtlekare blev dock till en liten framgång med nu ett tiotal unga vuxna fiskar.

I själva verket har jag inte alls gett upp tanken att odla årstidsfiskar. En art jag fastnade för var den lilla argentinska austrolebias nigripinnis, vars hanar har en särskild lyster med sina turkosaktiga prickar på en förövrigt svart kropp. Den anses vara relativt lätt att odla och trivs i relativt låga temperaturer.

Jag lyckades, efter några förvirrade turer, gå tag på två par via Djurhobby i Uppsala och igår, 12/12, anlände fiskarnas till Västerås. De har nu en tillfällig inkvartering i en förvaringslåda på ca 15 liter med soil som bottensubstrat och med några stänglar vattenpest.

Om några dagar tänker jag flytta hanarna till ett lekakvarium i lokalen, för att separera könen och för att kunna mata honorna för att maximera produktionen av rom. När det gäller matningen av hanarna finns problemet att de finns i lokalen och därför inte kan matas varje dag. Jag tänker därför hälla i en stor mängd levande cyclops i odlingsakvariet, så att det finns föda där ett tag framöver. Jag vet med mig att strategin säkert inte är så effektiv, men den är det är den bästa jag kan komma på när jag har akvarierna på olika sidor av stan.

Fortsättning följer...

(Bilden visar odlingsakvariet)

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar