Translate

fredag 4 december 2015

Man blir aldrig färdig och det är som det ska...

Det är så det är kanske...det mesta i hobbyn är pågående processer. Mitt senaste projekt är ett 10 - liters nanoakvarium. 

Från början bestod inredningen av soil och en stor lavasten samt javamossa och rotala rotundifolia samt några mindre plantor cryptocoryne becketti . Det såg inget vidare ut, rätt så fattigt påvert, så jag tog några stjälkar av hygrophila polysperma som jag planterade mittenpartiet i akvariets vänstra del.

Hard scapets betydelse är något jag underskattat tidigare, något som gjort en del av mina akvarier en smula oformliga.
Detta motverkas jag den här gången med några kvistar ormhassel, som jag kilade fast mellan akvariets rutor, då de fortfarande inte ville sjunka.

Växterna utökades sen med sötvattenstång, som lades ovanpå javamossan som lagts som ett täcke över lavastenen.  Några skott av ludwigia muelleri planterades därefter nära hygrophilan.

Tillsammans med den grupp neoheterandria elegans som flyttade in förra söndagen, följde några skott hydroctyle tripartita, som planterades i vänster förgrund vid sidan av några sagitaria subulata.

Så där har det gått på. Steg för steg har akvariet utvecklats. Det har fått nya invånare i form av de små levandefödarna, som nämndes förut, samt en grupp blue jelly - räkor.  Där finns också en riliräka som följde med.

Processen rullar vidare och man blir aldrig färdig och det är nog som det ska....

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar