Translate

lördag 26 december 2015

Skönhet genom harmoni och struktur

Den här annandagsmorgonen sitter jag i vardagsrummet med en kopp kaffe efter morgonbestyren och en just avklarad matning.

Just nu ser det lite sådär i de flesta av mina akvarier. Alger härjar i 54-litersakvariet med påfågelgobies och i 275-litersakvariet ser det ut som att en del växter, inte minst cryptocoryne crispatula, ut att lida av ett liknande öde. 24-litersnanot är visserligen fullt av liv och temperament, men som vanligt i mina akvarier, är det på väg att bli en risig djungel i behov av annons. 

Det av mina "verk" jag är mest nöjd med nu är det minsta av mina kar, det lilla 10 - liters nanoakvarium som jag tillägnat en del av den senast tidens inlägg på bloggen. Det har kanske sina skäl.

Det är förstås inget mästerverk så som ett nanoakvarium kan bli i händerna på väl förfaren aquascaper, men jag kan i alla fall konstatera att jag nog lärt mig lite.

Struktur och kontraster är nog två nyckelord som kan beskriva vad det är vad jag gjort.

Strukturen har fått vederbörlig hjälp av de ormhasselkvistar som jag försökt passa in så att de någorlunda följer det gyllene snittet. En osynlig del av hardscapet är en dold lavasten i det högra bakre hörnet som dels klätts in  javamossa och dels krönts med en rejäl mängd sötvattenstång/glasmossa.

När det handlar om kontraster är det olika nyanser av grönt son skapar dessa. Växterna i akvariets vänstra del är ljusare än de i den högra och bildar en diagonal som löper från vänster till höger. Där finns bland annan hygrophila polysperma och ludwigia muelleri. Den senares blad på de översta delarna av stänglarna har röda toner.

Det som möjligen är mindre lyckat ur estetisk synvinkel är djuren som bebor akvariet. De syns inte särskilt bra, eftersom deras färger inte är så iögonfallande. Tiger teddyn,  neoheterandria elegans, är en mycket liten och brunaktig levandefödare med svarta tvärgående ränder, som är särskilt väl synliga på honan. Räkorna, blue jelly, är svåra att se på håll förutom när de simmar. De smälter väl in i det gröna.

Ändå får jag lov att säga att jag är nöjd och inspirerad. Igår började jag starta om ett av mina 54-liters. Tanken är att de dario sp. Myanmar " Black Tiger " och danio tinwini, som trängs i 24-litersnanot ska få flytta dit snart. Än så länge består inredningen endast av rådasand och tre lavastenar. Dessa är relativt stora i förhållande till karet och jag ska försöka att arrangera dem med inspiration från iwagumistilen,  även om det inte är tanken att akvariet ska bli ett sådant kar. Snarast är idén att skapa ett biotopakvarium med fiskar från Burma. Vi får se hur det går med det.

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar