Translate

söndag 6 april 2014

Dags för killisodling!

Allt större och allt djärvare börjar f.gardneri-ynglen att röra sig mer och mer bland de vuxna fiskarna. Dessa å sin sida visar inte sina avkommor mer än ett förstrött intresse. De verkar nu ha nått en storlek, mellan 1 och 2 cm, där föräldrarna inte verkar frestas att öka sitt proteinintag genom att förtära sina yngel. Det verkar med andra ord att gå bra.

I det nu, efter drygt två månader, mycket tätbevuxna jordbottenakvariet,  är det endast två små fiskar som nått så långt, men då och då får jag syn på något av deras mindre syskon. Dessa försvinner dock snabbt ur synhåll och dyker in i växtligheten. Deras vidare öden är det svårt att veta något om, men att något av dem borde överleva, håller jag inte alldeles otroligt.

Det börjar bli dags att göra något mer konkret. Jag planerar att mycket snart komma igång med ett riktigt odlingsförsök. Detta kommer att gå av stapeln i en 22 liters förvaringslåda som jag köp på Clas Ohlsons.  Jag kommer att fortsätta att arbeta utifrån den s.k naturmetoden. En trio av vuxna fiskar ska ges möjlighet att leka i plastlådan som ska förses med ymnig växtlighet; flytväxter i riklig mängd, hornsärv och flytande stjälkar av vattenpest och på botten javamossa.

Jag väljer denna metod eftersom det uppenbarligen fungerat bra i jordbottenakvariet och att moppar odyl egentligen inte borde vara nödvändiga. Jag vill också bespara mig det utrymme ett särskilt kläckningskar skulle medföra liksom en del extra arbete. Fiskarna får göra jobbet tills jag flyttar tillbaka dem till deras hem.

Den kommande tiden får fiskarna till övervägande del fryst foder och annan proteinrik föda för att stimulera honornas romproduktion. När förvaringslådan blivit ledig, nu är den hemmet för en större grupp vildguppyyngel,  kommer först honorna att få flytta över. De får där fortsatt proteinrik föda i någon vecka. Därefter släpps en hane ned hos dem och sedan får man hoppas att leken strax inträffar. De vuxna fiskarna får tillbringa några dagar tillsammans i odlingslådan innan de får flytta hem igen, varefter väntan på att rommen ska kläckas börjar.

Planen har tagit form, steg för steg handlar det nu om att äntligen skrida till verket.

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar