Translate

söndag 27 april 2014

PH-check

Ikväll har jag gjort en koll på ph-värdet i samtliga akvarier. Värdena är höga och det gör egentligen ingen ting, då de flesta av mina fiskar,  levandefödare,  uppskattar sådant vatten.

Något som dock gör mig lite konfunderad är värdet i karet med mina F.gardneri-golden, som låg mycket över de rekommenderade,  över 8. Frågan är om det är nödvändigt att göra något åt det när fiskarna av allt att döma har hälsan, förökar sig och är pigga. Vad tycker mina läsare? Kan jag lita på testet?

I mitt nystartade 32-liters är det tänkt att det snart ska simma någon annan killiart. Ph-värdet låg ikväll, efter ett dygn på 7,5. Under ett lager rådasand finns torv och blomjord. Sanden valdes för att underlätta planteringen av växter. Också i filterkammaren har det lagts torv. All torv kommer från ett block som jag köpt på en handelsträdgård.  Förhoppningsvis sjunker ph-värdet med tiden. Jag vill helst undvika att använda kemikalier. 

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar