Translate

lördag 19 april 2014

Hemmagjort torvfilter

Inom några dagar hoppas jag vara igång med odlingsförsöket med mina f.gardneri-golden.  Försöket kommer att genomföras i en genomskinlig förvaringslåda från Clas Ohlsons på ca 22 liter.

Lådan kommer att fyllas med flytväxter och javamossa på botten. Flytande stängelväxter, framförallt, vattenpest ska införskaffas. Botten kommer att utgöras av ett tunt lager rådasand,  som har fördelen att det inte gör vattnet hårdare. Målet är att, även om det nog inte är nödvändigt, att låta ph-värdet ligga strax under 7.

För att uppnå detta kommer vattnet att renas med hjälp av ett enkelt hemmagjort torvfilter. Filtret har jag tillverkat av en liten plastburk vars lock jag perforerat med en skruvmejsel, för att skapa ett stort antal insugshål. I mitten har jag gjort ett större hål genom vilket jag stuckit ned en något grövre akvarieslang som används som utströmningsrör.
En tynre luftslang som anslutits till en luftpump som leder ned luften i filtret genom ett hål i det övre vänstra hörnet och sedan in i uströmningsrörets nedre del.

Plastburken har fyllts med två lager filtermedia, längst ned, förutom några små stenar som används för att tynga ned filtret, har ett lager filtervadd lagts över vilket torven sedan lagts. Just nu provkörs filtret.
Egentligen är nog den här konstruktionen inte en förutsättning för att lyckas med odlingen. En annan anlednin att göra det är att kunna ta tillvara erfarenheterna vid ett senare tillfälle.

Nästa steg blir  att definitivt inreda förvaringslådan för odlingsförsöket.

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar