Translate

torsdag 17 april 2014

Jordbottenakvarium nr 2 igång!

Nu under påsklovet har jag äntligen fått igång mitt andra walstadsakvarium.  Det är ett litet kar på ca 20 liter som använts.
Jordlagret består av ca 3 cm Eldorados blomjord dom valdes eftersom det är en i stort sett ogödslad sort och dessutom billig. Enda tillsatsen är lite kalk, något som på sin höjd gör vattnet en aning hårdare och  alkaliskt, något som invånarna, en stam vildguppies (okänd fångstplats, Centralamerika. Stammen infångades först av en forskare vid Uppsala universitet) knappast kommer att beklaga med tanke på att arten föredrar sådant vatten.

Min intention är att varje akvarium ska ha sin unika prägel. Jag skulle mycket väl ha kunnat använda växter från andra akvarier, men jag valde istället att köpa nya. Ett walstadsakvarium kräver snabbväxande plantor som snabbt kan bidra till att akvariet kommer i balans. Den dominerande arten är vattenpest, egeria densa, som planterats i akvariets bakre del. I mitten finns en liten javaormbunke och i förgrunden två cryptocoryne wilisii. Som flytväxter används några plantor musselblomma.

Akvariets vatten består till ca en tredjedel av vatten från ameca-akvariet,  för att underlätta akvariets väg mot balans och sunda vattenvärden. För att gynna tillväxten av nyttiga bakterier, som nitrospina, luftas vattnet med hjälp av en luftpump och ett enkelt svampfilter.

I och med att den förvaringslåda,  som använts som yngelakvarium,  tömts kan denna snart omvandlas till ett odlingskar för mina killis f.gardneri-golden, ett projekt som nu kan startas på allvar.

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar