Translate

tisdag 5 augusti 2014

Dvärgtandkarpar

Idag köpte jag ett par dvärgtandkarpar (heterandria formosa) när jag besökte Stockholm. Det var ett kanske förhastat men inte oplanerat förvärv. De här mycket små fiskarna, mina är ca 2-2,5 cm, gör verkligen sig förtjänta av sitt namn. När jag såg dem insåg jag att de i nuläget inte skulle passa i något av mina akvarier. Därför beslutade jag mig för att ge dem en provisorisk bostad i ett minimalt plastakvarium som stod tomt.

Akvariet är bara på några få liter och kan därför bara komma på tal som boning för dvärgtandkarparna under en begränsad period.  Om man är observant och gör vattenbyten så borde det gå bra. I det lilla akvariet finns en rejäl tuss javamossa, lite hornsärv och vattenpest samt några musselblommor. Inga teknik används förutom belysningen, som utgörs av en led-list köpt på IKEA.  

Dvärgtandkarpen härstammar från den amerikanska södern och finns i delstater som South Carolina, Florida, Georgia och Lousiana. De lever i tätbevuxna vattensamlingar, i diken och liknande. Arten lär vara den sjunde minsta fiskarten som finns i världen. På engelska kallas arten ibland "least killifish", vilket är missvisande då det rör sig om en levandefödare som hör till samma familj, poecilidae,  som bland annat guppies. Den kastar dock inte sina yngel vid ett och samma tillfälle,  utan ett i sänder under en period av flera dagar. Detta för att ynglen inte ska alltför små när de simmar ut i världen.

Arten anses vara lättskött, den ställer små krav på utrymme och har en stor tolerans vad gäller vattenvärden och temperatur. De föredrar dock "normala" akvarietemperaturer, ca 20-26 grader, och lätt alkaliskt vatten. I mitt lilla kar är det just nu något varmare pga sommarens värmebölja men ph-värdet torde vara idealiskt, då det ligger på 7,5-8. Så länge dvärgtandkarparna har denna boning kommer jag att byta ca 30% av vattnet två gånger i veckan. 

Det är roligt att äntligen ha fått tag på denna lilla fisk som jag drömde om redan under min första period som akvarist. När jag såg den i affären var det bara att bestämma sig. Vem visste när jag skulle få chansen igen? 

Jag hoppas få mycket glädje av mina dvärgtandkarpar i framtiden, att kunna få fram en livskraftig stam och kunna sprida arten bland akvarister. De är visserligen små, gråaktiga och inte så färgstarka men de är fascinerande små varelser som påminner en om hur varierande och oförutsägbar som naturen kan vara. 

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar