Translate

torsdag 21 augusti 2014

Apistogramma borellii

Vid kvällens besök på Lustgården ZOO tillsammans med några akvaristkamrater från VAAF (Västra Aros Akvarieförening) köpte jag ett apistogramma borelli, gul dvärgciklid. De har nu fått ett tillfälligt hem i mitt köksakvarium på ca 40 liter. Tanken är att de senare ska få flytta in i det 112-literskar som väntar på att inredas i mitt sovrum.

Till att börja med får de små cikliderna dela kar med vildguppies och limiayngel. Jag valde akvariet eftersom invånarna är små och fredliga och att det finns gott om växter i det. En tom kokosnöt kommer att läggas ned som grotta. Karet har dessutom ungefär den minsta rekommenderade storleken för ett par enligt Zoopets artfakta, även om ett större akvarium förstås vore att föredra. Enligt Nordiska Ciklidsällskapets artregister är ett akvarium på ca 80 liter en rimlig storlek. I mina övriga akvarier skulle fiskarna dock lätt kunna fara illa bland tuffare och större arter. Egentligen borde köpet kanske ha väntat men Lustgårdens utbud är verkligen lockande. 

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar