Translate

lördag 16 augusti 2014

Dvärgtandkarparnas nya hem

Igår satte jag igång dvärgtandkarparnas nya akvarium, ett litet plastkar på ca 15-20 liter. Inredningen består av grus "Dakota, under vilket jag har lagt ett lager blomjord som endast är kalkberikad. Växterna är javamossa, vattenpest och musselblommor. Belysningen utgörs dels av en enkel led-lampa för akvariebruk och dels av tre ledlister från. IKEA. Ett mycket litet Walstads akvarium med andra ord.

Nu i uppstartsskedet låter jag en luftpump sätta vattenytan i rörelse för att syresätta vattnet och på så sätt stimulera tillväxten av nyttobakterier som nitrospina. Att detta ännu behövs visar sig genom att nitrithalten är relativt hög men inte akut farlig för fiskarna. För att ytterligare stimulera tillväxten av en bra bakteriekultur,  så har jag ikväll gjort ett vattenbyte på 30% med vatten från ett välfungerande akvarium med levandefödare. Sannolikt ger nitriten med sig om jag sköter vattenbytena de kommande dagarna. 

Fiskarna är försvinnande små i akvariet och det borde finnas plats för flera. Åtminstone ett par dvärgtandkarpar borde utan vidare kunna leva väl i akvariet. Därför har jag efterlyst arten på Facebook för att se om någon är villig att sälja eller byta fiskar.

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar