Translate

fredag 8 augusti 2014

Det kryllar och det myllrar...

Idag, strax före lunchtid, upptäckte jag att sajica-ynglen äntligen blivit frisimmande. Många, små och envisa var de när de för antagligen första gången simmade ut i akvariet som kommer att bli hela deras värld. Uppför en slänt ,som uppstått när de vuxna fiskarna grävt under en blomkruka, kom de nya små akvarieinvånarna simmande, noggrant övervakade av honan som snabbt fångade in yngel som kommit på avvägar genom att ta in dem i munnen och sedan spotta ut dem på den plats som hon ansåg var den rätta.

Runt lunch, när timern slagit av för några timmar,  samlade honan in ynglen och spottade ut dem i blomkrukan där de samlades i ett "cluster" längst in under taket. Nu kunde jag alltså konstatera att de små fiskarna blivit helt frisimmande. De var alltså kapabla till annat än att att stryka längs botten nu.

Mot kvällen,  när jag kommit hem efter att ha uträttat en del ärenden, såg jag att ynglen åter igen flyttats och att de nu befann sig på botten under en mangroverot som lagts som överdelen till en grotta. Honan och hanen vakade över dem, plockade upp avsigkomna och förde tillbaka dem till tryggheten. Runt halv nio flyttades ynglen till grottan under blomkrukan, som om det hade varit läggdags.

Hanen jagade bort inkräktare och det blev tydligt att sajica-paret helt kommit att dominera akvariets högra del, då amecorna och eldbukarna tydligen fick nöja sig med den vänstra.  Ändå måste man säga att sajica-hanens utfall inte på något vis var extrema. De handlade bara om att visa var gränsen till reviret låg. Arten har relativt små revir, vilket nog får sägas vara tur för de övriga fiskarna.

Sajicorna är de första ciklider jag fått yngel efter min återkomst till hobbyn(Senast jag fick yngel efter ciklider var från ett par labeotropheus? för ca 20 år sedan). Det är en mycket lättlekt art som egentligen inte bjuder på någon utmaning men det är ändå roligt att det sker. Frågan är om några yngel kommer att överleva till vuxen ålder?

I akvariet finns som sagt två eldbukar, varav den ena av allt att döma inte mår bra (satt i halsen) men de hålls undan av de vuxna sajicorna.  Amecorna verkar helt ointresserade än så länge.  Kanske kan några yngel klara sig trots allt. Jag kan inte ge dem yngelfoder utan att större fiskar först äter upp den, men förhoppningsvis finns det matrester nog även för några av de små. Det går redan stt se hur de söker föda på botten, så något hittar de nog något att äta. 


Inga kommentarer:

Skicka en kommentar