Translate

lördag 1 februari 2014

Jordkaret färdigt och på plats

Idag har äntligen mitt första jordakvarium kommit på plats med inredning, växter och slutligen vatten. Inredningen baseras främst på rötter som placerats på botten. Rötterna valdes utifrån om de hade sprickor som kunde lämpa sig för planteringen av javaormbunkarna.
Jag började alltså med att fästa växterna vid rötterna och placerade sedan ut dem. Därefter planterades resten av växterna.

Innan planteringen rengjordes växterna först saltlösning, mot parasiter, och sköljdes därefter. Akvariet är från första stund välplanerat, möjligen med aningen för många växter. Om tillväxten kommer igång som jag hoppas kommer det finnas ett överskott. Det gäller i så fall att ansa regelbundet så att akvariet inte blir till en ogenomtränglig djungel. Den här gången har jag vinnlagt mig om en större noggrannhet när det gäller växternas förmåga att ta med sig oönskade inslag från ett akvarium till ett annat, så rengöringen var en självklarhet. Funderar dock på om det finns bättre desinfektionsmedel än salt, som bara hjälper en del mot parasiter. Funderar dock på att lägga i några catappablad vilket ska ha en viss hämmande effekt mot andra otrevligheter. Lövutifrån vill jag dock helst undvika då det kan få motsatt effekt. 

Botten höll bra vid vattenpåfyllningen.  Endast små partiklar på ytan visar vad som finns under gruslagren. Egentligen blev bottnen lite väl tjock vilket beror på att jag ville ta det säkra för det osäkra, jorden fick inte virvla upp för att jag inte skulle bli tvungen att göra om allt från början igen. När jag insåg hur tjockt gruslagret blivit blev jag istället betänksam och undrade om jorden och resten av karet ens var i kontakt med varandra,  men som ytan ser ut nu finns det ingen anledning att tvivla på att så inte är fallet. Vattnet är annars alldeles klart och ljuset ser ut att spridas väl. Emellertid verkar cabomban ha hamnat i ett lite väl mörkt hörn av akvariet. Därmed får det gå som det vill. Möjligen flyttar jag några stänglar till något annat kar om jag märker att det inte fungerar. En fördel med det tjocka gruslagret är att jag inte behöver iaktta samma försiktighet ifall jag skulle vara tvungen att plantera om eller byta ut växter som visat sig fungera mindre bra i karet. Om cabomban misslyckas och börjar tappa blad får någon mindre ljuskrävande art ta deras plats. En omplantering skulle säkerligen gå utmärkt om inte cabombans rötter hunnit ned alltför långt och jag drar i dem alltför hårt. Har gjort så med en wistaria i ett kar med ett torvlager och resultatet var som man kan vänta inte så muntert. 

Förutom de växter som planterats på botten eller fästs vid rötterna har jag även lagt i några flytväxter,  musselblommor och levermossa (riccia fluitans) för att skapa den skugga som uppskattas av många killis.

Akvariet saknar all teknisk utrustning förutom en doppvärmare (50 w Pacific) och  ljusrampen med ett lysrör på 15 w. Jag hoppas att det ska räcka. Nästa steg är att skaffa fiskar. Vad det blir är inte helt klart än, även om kap lopez (aphyosemion australe) eller blå lyrstjärtskilli (fundulopanchax gardineri  nsukka) är två huvudalternativ. Det som dock talar emot den senare är dess omvittnade aggressivitet, vilket skulle omöjliggöra tanken att även låta ett par snakeskin endler bo i karet, vars produktivitet annars skulle kunna bidra till ett tillskott med levandefoder. Jag har tidigare haft kap lopez tillsammans med indianplaty, vilket gick bra, även om kap lopez-hannen ibland föreföll rätt irrterad på de andra invånarna och gjorde sitt bästa för att se hotfull ut, vilket dock inte bekom mina x.variatus nämnvärt. Det frejdiga temperament och den livlighet som dessa levandefödare uppvisade gjorde dock mina killis lite skyggare, men ett enstaka par endlers som hålls tillsammans med två par kap lopez, borde inte förorsaka några problem. Sannolikt skulle killihannarna dela uppakvariet mellan sig och bevaka sina revir mot varandra. Skulle det visa ogörligt med att hålla endlersparet i det karet, skulle de kunna flyttas till mitt slöjguppyakvarium, där jag inte skulle ha något emot att lite hybridgener fick berika avkomman. Enligt många skulle det rent av kunna verka stärkande på avkomman. 


Inga kommentarer:

Skicka en kommentar