Translate

lördag 8 februari 2014

Uppsala-killis och några välkomna mexikaner flyttar in

Idag befolkades jordkaret äntligen av sina planerad invånare, en grupp fundulopanchax gardneri . De inhandlades på Djur-Hobby i Uppsala. Det ska i sanningens namn sägas att jag inte alls var säker på att det skulle bli just dessa fiskar, men åsynen av f.gardneri "golden" gjorde att eftertanken inte behövde dra ut på tiden. De kap lopez (aphoysemion australe) som såldes var ungdjur och om de var könsmogna var högst osäkert. Där fanns också aphyosemion striatum och några fina årstidsfiskar, meb dessa bedömde jag det inte lönt att börja med utan mer erfarenhet av killis. F.gardneri såldes också i sin vildform, men honorna i karet hade "drygats ut" med golden-honor. Valet föll således på de välväxta, livliga och temperamentsfulla f.gardneri -golden.

Djur-Hobby bjöd på en del annat intressant.  Några fina endler-varianter fanns inne liksom en annan liten fin levandefödare micropoecilia picta , som intresserar mig, men arten såg alldeles försynt ut för att platsa i något an mina kar. Istället fick jag syn på en akvaristisk ovaanlighet, en mexikansk levandefödare som numera är mer eller mindre utdöd i vilt tillstånd, ameca splendens. Amecan hör till en annan typ av levandefödare än t.ex guppies och svärdbärare, nämligen familjen goodeidae, höglandstandkarpar. Fiskarna är silverfärgade med ett svart band längs med kroppen.De har en rundare och något mer smärt kroppsform än platy och en längre bakkropp till den avrundade stjärtfenan.De är livliga fiskar som trivs i större grupper och är kända för en viss aggressivitet. Trots det var det svårt att motstå frestelsen att köpa ett par. De simmar nu tillsammans, som det verkar, i rätt god harmoni med vildguppies och kakaduaciklider. Hur de blir som äldre vill jag låta vara osagt, men det är fullt möjligt att jag arrangerar något eget åt dem framöver. Jag ångrar lite att det bara blev två av dem. Ett stim hade passat dem bättre. Jag har ett tomt 37-liters stående som skulle kunna bli ett artakvarium för vildguppyna. Det skulle göra det möjligt för flera amecor att flytta in där de andra två nu lever. Jag vill gärna få bättre koll på vildguppypopulationen för att bygga upp en egen akvariestam. 

Endlersparet har fått flytta ut ifrån jordakvariet till mina slöjguppy.Det mesta tyder på att mina killis skulle ha gjort processen kort med dem.I stort settcalla kommentarer jag sett på nätet om att hålla andra fiskar med f.gardneri talar om samma sak, att det inte slutar lyckligt. Ändå är jag intresseradxav art införskaffa någon typ av bottenfisk.

I endlersakvariet finns det ingen plats för dem, då det blivit en hel del yngel som växer snabbt och att det snart kommer att bli ännu flera. I slöjguppykaret finns det heller ingen stam att hålla liv i och jag ser ingenting negativt i om de hybridiserar. Det kan bli fina fiskar. Mina slöjguppies är först och främst prydnadsfiskar.

Samtidigt verkar f. gardneri ha funnit sig till rätta. Hannarna, jag köpte två par, uppvaktar redan honorna som de jagar genom vegetationen. Jag har också observerat ett lekförsök vid en rot. Hannarna verkar inte bry sig nämnvärt om varandra, även om någon mindre rangstrid utspelat sig. Fiskarna har ätit vita levande mygglarver med god aptit. Nu ska de få acklmatisera sig och leva någon tid i akvariet innan det är dags för att påbörja det första odlingsförsöket.

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar