Translate

måndag 10 februari 2014

Lärdomar, reflektioner och funderingar kring jordakvarier

I dagarna har mitt jordakvarieprojekt varit igång i drygt en vecka. Det syns tydligt att en del av växterna har funnit sig väl till rätta. Hygrophilan och cabomban har växt ordentligt vilket också man också kan se hos ludwigian. Fyra temperamentsfulla fiskar, två par fundulopanchax gardner -golden, simmar omkring. Jag har observerat att fiskarna har lekt, men jag förväntar mig inte att några yngel kommer att överleva.

Några inte förutsedda åtgärder har vidtagits. Trots att jag läst bloggar som förespråkar  att man helst inte låta vattnet cirkulera, för att inte driva nyttig Co2 ut i luften, menar de flesta att det trots alltör nödvändigt för att syresätta akvariemiljön för fiskarnas och kanske framförallt välgörande bakteriers skull. Nitrithalten i mitt akvarium är ännu så länge hög, men det är något man får räkna med den första tiden, upp till två månader,  innan botten nått mognad. Jag har också installerat ett enkelt luftdrivet pumpfilter som står i ett av akvariets bakre hörn. Jag har förbättrat filtrets möjligheter att suga upp avfall från hela akvariet genom att förbättra utströmningen, genom att placera en avklippt slang i utströmningsröret som endast släppt ut vattnet vertikalt. Slangen har fästs vid den bakre akvariekanten med en sugkopp. Förhoppningsvis kommer filterarrangemanget att leda till att balans uppnås snabbare.
Jag räknar med att frekventa vattenbyten kommer att behöva göras ännu en  tid framöver.

Att nitriten ligger relativt högt verkar inte bekomma fiskarna och nu är drt ju så att killis i vilt tillstånd kan leva väl i tämligen "dåligt" vatten. Inte heller är halten extrem. En positiv sida av den något komplicerade vattensituation är att ph-värdet är relativt högt, omkring 7,5. Det gör att nitriten i akvariet hör till den mindre farliga varianten, no2, istället för den aggressivare HnO2, som dominerar vid lägre ph.

Något som också är av intresse är att en del som börjar med jordakvarier konverterar redan fungerande kar genom att spara vattnet för att sedan, när botten i det nya karet är anlagd, hälla i det gamla vattnet. Om man gör så kan utvecklingen av en sund bakteriekultur komma igång snabbare än om man börjar frrån början. Om jag beslutar mig för att starta något mer kar av detta slag är det denna strategi jag ska använda.

Lärdomarna är följande:

1. En god cirkulation och syresättning av vattnet är nödvändig för uppkomsten av en sund bakteriekultur.

2. Ett relativt högt ph gör att den nitrit som finns är relativt sett mindre farlig. Ph måste alltså hållas stabilt, särskilt i början. Det kan därför vara läge att börja hålla koll på vattnets kh.

3. Det kan vara klokare att konvertera ett fungerande kar till jordakvarium istället för att starta allt från början.

Frågorna är följande:

1.Hur länge vågar jag vänta mellan vattenbytena för att se om vattenvärdena utvecklas åt rätt håll?
2. Är riskerna med ständig och stressande vattenbyten mindre än lite för hög nitrithalt? (Är frågan konstigt ställd?)
3. Finns någon snabbare väg till ett sundare akvarievatten än vattenbyten och ett och annat tillskott med bra bakteriekulturer?

Bilderna nedan visar jordakvariet med en veckas mellanrum, 2/2 och 9/2-2014

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar