Translate

fredag 7 februari 2014

Det växer och frodas

I ett jordakvarium bör man plantera en del snabbväxande växter. I mitt kar växer hygrophila rosea austalis och ludwigia repens rubin samt en del cabomba caroliana,  växter som under rätt betingelser kan växa mycket snabbt. Och det har de gjort den knappa vecka som jordakvariet varit igång. Karet börjar bli vackert, även om vattnet fortfarande är något nitrithaltigt.

Imorse gjorde jag ytterligare en vattentransplantation från det andra 54-liters som står bredvid. Jag använde slamsugaren som hävert för att föra över moget bottenslam. Jag hoppas att det ska påskynda processen mot ett sunt akvarievatten.

Endlersparet verkar må bra. Honan har blivit mer aktiv, livligare och är synbart livskraftig.Ytterligare ett positivt tecken.

Efter jobbet gjorde jag ett nytt besök på Zoohoo. Avsikten var att införskaffa ett enkelt luftdrivet filter och lite växter. Jag hittade vad jag sökte, ett skumgummifilter som man kan placera i ett hörn av karet anslutet till en luftpump för 45 kr. Enligt uppgift skulle det fungera väl i kar upp till 60 liter. Jag köpte också ett fång vallsneria och en stor cryptocoryne. Växterna var menade för mitt andra 54-liters där cabomban befunnit sig i ett eländigt skick sen ett bra tag tillbaka.
Resultatet blev "sådär" men duga så länge.

Imorgon åker jag till Uppsala,  Djurhobby,  för att köpa fiskar, killis.  Mycket talar för fundulopanchax gardneri,   blå  lyrstjärtskilli, som ska finnas i affären i flera olika stammar. Även något vildguppypar kan få följa med hem imorgon.
,

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar