Translate

måndag 3 februari 2014

Dag 3: De första fiskarna och lite barnsjukdomar

Dag 3: Vattnet är nu i det närmaste helt klart och på ytan ser man en del jordpartiklar. En posthornssnäcka glider snabbt över botten, upp på en växt och vidare över en av rötterna. Den rör sig förhållandevis snabbt för att vara snäcka. Harmoni. Några luftbubblor stiger mot ytan.

Idag koppade jag in de första fiskarna, ett par snakeskin endler,  en rätt storvuxen hanne med lång bakkropp till stjärtfenan som har en antydan till ett undersvärd. Hannen är gulaktig med ett ormskinnsliknande mönster på kroppen och fenorna. Honan är oansenligare, grågrön eller snarare brunaktig. Fiskarna fick flytta in av flera orsaker, dels var de en del av en beställning jag gjorde före jul men som plötsligt dök upp i mitten av januari. Fiskarnas livlighet och charm spelade förstås också in. I bakhuvudet hade jag också tanken att ett endlerspar kan förse andra fiskar med levandefoder genom sin avkomma.

Fiskarna har uppträtt mycket tillbakadraget ikväll. De har stått vid ytan och rört sig mycket långsamt, vilket är helt normalt under acklimatiseringen,  men när jag kollade vattenvärdena kunde jag se att nitrithalten, som den oftast brukar göra i ett nystartat akvarium, låg något för högt, 0,3 istället för det idealiska 0,1 eller lägre. Kanske kunde detta förklara endlersparets beteende som pågått lite längre än det vanligen bör göra. Möjligen var jag lite för ivrig med att befolka akvariet och borde förstås ha gjort mätningen tidigare. Trots allt visade fiskarna några typiskt friska beteenden, hannen visade intresse för honan och gjorde närmanden. Inte heller lät de bli att äta även om det inte skedde med någon större entusiasm. 

Imorgon gör jag ett vattenbyte och hoppas att det ska hjälpa karet att snabbt hitta balansen och att fiskarna hittar sitt artypiska livliga beteende. Jag gör som jag brukar och det har fungerat hittills. 

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar