Translate

onsdag 19 februari 2014

Satsar på ameca splendens framöver

Äntligen har jag kunnat ta vara på en kull vildguppy. Iförrgår morse satte jag en av honorna i en yngelbur och när jag kom hem fanns där ca 10-15 yngel. Ikväll räddade jag fyra stycken yngel till från akvariet.

Det är förstås inget anmärkningsvärt att få yngel av levandefödare, men det är roligt att nu även ha fått avkomma från vildguppy. Jag köpte fem stycken på Djur-Hobby i Uppsala i slutet av december 2013. Avsikten var att få igång en egen akvariestam av fisken. Det är lite oklart varifrån mina fiskar härstammar annat än att de har centralamerikanskt ursprung. Hannarna är små, med runda svarta prickar och partierav ktoppen är ljusröda eller snarare mattrosa.

Fiskarna delar just nu akvarium med kakaduaciklider,  pygmépansarmalar och två ameca splendens. Tanken är att cikliderna snart ska få byta hem då de blivit rätt så ansatta av amecorna. Min plan är att istället satsa på den rätt så ovanliga levandefödaren när den för ovanlighetens skull finns i handeln. Ytterligare 5 fiskar ska få flytta in i slutet av nästa vecka om allt går som det ska. Om någon månad kommer de att få flytta över till ett större kar på 275 liter som jag troligtvis kommer att köpa inom kort. Där kommer de sen att få sällskap av ciklider och med all sannolikhet en grupp l-malar.

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar