Translate

fredag 2 maj 2014

Amecornas första kull

Idag på morgonen märkte jag att en av ameca splendens - honorna äntligen verkade vara på gång att kasta sina första yngel. Under dagen var jag bortrest till Uppsala, men när jag kom hem kunde jag se först en sen två och tre små nya amecor simma i akvariet. På botten såg jag också tyvärr två döda. De låg mycket nära varandra vilket kan tyda på att de kastats av honan med mycket kort mellanrum. Möjligen var de redan döda när de kom ut.

Ynglen är stora, över 1 cm, och är färdigutvecklade små fiskar. Ameca-ynglen är så stora att de utan vidare kan ses i alvariet från TV-soffan, ett par meter från deras hem.De är mycket försiktiga och håller sig i akvarieta mest tätplanterade del. När jag, bara för några minuter sedan,  tittade till dem, upptäckte jag ytterligare ett levande yngel. Kanske är de fler som gömmer sig bland växterna. De vuxna fiskarna verkar inte bry sig särskilt mycket om de små, som tur är.

Tillökningen i det lilla ameca-akvariet gör att det nu är desto viktigare att det stora 275-literskaret ställs i ordning. Ameca splendens är en art som kräver utrymme, även om de uppenbarligen trivts tillräckligt bra hittills för att föröka sig. 

Jag utgår ifrån att ynglen kommer att kräva mycket mat, för de är stora från början och gör ett robust intryck, något som gäller arten som helhet. Ameca splendens är en fisk som inte besitter en omedelbar skönhet. De är inte insmickrande. De är grågröna, ganska ilskna och en del exemplar är rent av "fula". Men samtidigt är de energiska, egensinniga och trots sitt temperament ändå högst sociala fiskar. Det är en art som jag tycker mycket om och att ha fått yngel av dem minskar knappast min fascination för denna mexikanska goodeid, som fler akvarister borde stifta bekantskap med. 

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar