Translate

måndag 12 maj 2014

Vad händer i odlingslådan?

I fredags upptäckte jag ett yngel i odlingslådan där tre f.gardneri-golden lekt under några dagar. Det blir allt oftare synligt men ännu så länge verkar det som att inga fler har kläckts. Jag har i alla fall inte sett mer än en liten fisk åt gången. Nu är ynglen så små att det överhuvudtaget är svårt att få syn på dem. Artens kläckningstid är dessutom 2-3 veckor och det är fullt tänkbart och troligt att det finns en del okläckta romkorn som väntar nånstans bland växterna.

Något jag i alla fall insett är att det finns bättre odlingsmetoder om man vill ha koll på vad som är på väg att hända. Om jag använt, som konsten egentligen kräver, en lekmopp av garn, hade jag kunnat ha bättre koll på antalet romkorn och deras utveckling. Just nu vet jag ingenting mer än att det är högst troligt att det finns fler yngel som är på väg ut ur romkornen eller sådana som ännu så länge inte har sett dagens ljus. Det är bara att vänta och se...

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar