Translate

tisdag 27 maj 2014

Pyssel, händelser och planer

Växter

Har försökt bli av med så mycket andmat som möjligt i tre akvarier. Det är i det närmaste omöjligt att bli av med allt, men jag har i alla fall lyckats få undan så mycket att ljuset bättre når ned till botten och de andra växterna. Problemet var störst i notho-karet och i endlersakvariet.

Har konstaterat att hornsärven i ameca-akvariet och hos endlerna vuxit enormt bra. Har delat på slingorna och lagt ned dem hos mina f.gardneri-golden,  som genast insåg att växten lämpar sig väl för lek.
Kan också något besviket konstatera att övriga växter i detta akvarium, trots en strålande början, nu inte ser något vidare ut. Hoppas på en nystart när ogräset är reducerat och nya snabbväxande växter som hornsärv och hygrophila difformis planterats i det.

Limia

Mina limia nigrofasciata-hanar väntar fortfarande på honor. I tisdags fick jag veta att jag måste söka dem på annat håll. Kollade med Djur-Hobby i Uppsala och de hade några fiskar kvar. Förhoppningsvis finns de kvar när jag åker dit på fredag. Hanarna uppträder också något aggressivt mot limia melanogaster-hanen, som verkar ha blivit tillbakaträngd. Kanske blir det annorlunda om några honor får flytta in.

Nothobranchius

Nothobranchius guentheri-hanen, som numera är ensam i sitt akvarium,  verkar, trots mina farhågor efter honans död, att må bra. Han simmar piggt omkring i akvariet och äter med god aptit. Jag vill därför inte ge upp detta killis-projekt, som jag övervägde tidigare, utan har för avsikt att försöka få tag på honor.

Tanken är att försöka få fiskarna till lek senare i sommar.  Vi får se hur jag löser detta.  Möjligen kommer jag att inhandla några fiskar i Uppsala senare i veckan. Tyvärr kommer könsfördelningen att bli ojämn då de endast säljs i par. Något säger mig att två par vore bättre än ett, eftersom det skulle ge proportionerna 3 hanar och 2 honor, vilket nog är bättre än två hanar på en hona. Det bästa vore dock om det gick att införskaffa endast två honor.

Vita prickar

Har kunnat konstatera vita prickar på en av vildguppyhonorna. Har därför tillsatt medicin i vattnet. Fiskarna verkar dock lika pigga som vanligt,  men det är inte värt att ta några risker Har också tillsatt ca 15 g salt för att motverka sjukdomen.

275-literskaret

Måste se till att komma igång med 275-literskaret på allvar under nästa månad. Det har fått vänta alldeles för länge, men behovet av det är skriande då amecorna behöver betydligt större utrymme än det som erbjuds i deras nuvarande hem. De tre honorna är också dräktiga, också den yngsta som vuxit mycket på den dryga månad som hon bott i akvariet.

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar