Translate

lördag 3 maj 2014

Mina nothos

Mina nothobranchius guentheri har nu bott drygt ett dygn i sitt nya hem. Det är förstås på tok för tidigt för att kunna säga något om hur det går, men det verkar som att fiskarna mår bra, att de kommit över den första acklimatiseringen.  De simmar kvickt och piggt omkring i akvariet, både i dess övre del och dess nedre. I morse verkade honan fortfarande mer tillbakadragen än hanen, men det har jämnats ut under dagen.

Fiskarna har upptäckt kokosnöten fylld med torv, men de har inte visat något intresse för att uppehålla sig där samtidigt än så länge,  men det kanske kommer.  Annars får jag hjälpa dem en smula på vägen.

Jag har också saltat vattnet något för att förebygga sjukdomar.  Enligt det Amerikanska killisällskapets hemsida rekommenderas 1/2 tsk per gallon, vilket omräknat till gram betyder att till 32 liter ska man tillsätta ca 25 gram salt. Faktum är att fiskarnas vitaliter ökade efter saltningen, men om det hade med denna att göra eller med det faktum att de börjat vänja sig vid sin nya miljö vill jag låta vara osagt.

På bilden nedan verkar det som om hanen skulle vara närmast rosafärga. Det är dock inte fallet. Han är snarast röd med inslag av andra färger. Honan swr däremot minst sagt "trist" ut i sin gråhet, me  om man tittar noga ser man att hon i själva verket skiftar i blått. Även om jag inte skulle lyckas odla dem så gör deras färger och livliga beteende att det ändå varit värt art lära känna denna art lite närmare. Förhoppningsvis kommer de att bli fler en vacker dag trots allt.  

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar