Translate

lördag 24 maj 2014

Motgångar i notho-karet

I veckan började min nothobranchius guentheri-hona att bli allt mer skygg och allt mindre intresserad av mat. Skyggt stod hon i ett hörn av akvariet eller  var helt osynlig. Hanen uppträdde som vanligt. Honan kunde jag lätt fånga med handen.

Jag tolkade det som en följd av att hon jagats hårt av hanen som varit mycket påträngande sen början. Jag antog att mängden växter i karet skulle vara ett tillräckligt skydd för henne.

I detta läge flyttade jag honan till ett litet plastakvarium för att hon skulle få chansen att återhämta sig. Fisken var, vilket jag noterat tidigare och tolkat som romstinnhet, något rund över magen. Ett positivt tecken alltså. Då upptäckte jag att hon också hade utstående fjäll, ett tecken på en långt framskriden bukvattensot.  I morse var hon död.

Naturligvis är det trist. Sjukdomen som beror på en flagellat, ett sorts parasit, som möjligen finns naturligt hos en del fiskar, hade plötsligt börja löpa amok. Vad detta kan ha berott på kan man fundera på, men enligt trovärdiga källor kan stress bryta ned fiskarnas försvar mot åkomman. Kanske blev något i akvariemiljön också en faktor, dålig genomströmning i filtret, att något fanns i torven som inte var bra.

Nu har det visat sig att även hanen matvägrar men är fortfarande pigg, detta trots två dagars fasta. Det ser inte bra ut. Vi får se vad som händer.

2 kommentarer: