Translate

torsdag 11 september 2014

Är jag nöjd? Både och!

Nu var det ett bra tag sedan jag skrev om det största av mina akvarier.  Projekten är flera och mycket har gjorts den senaste månaden, då några kommentarer är nu på sin plats.

Är jag nöjd med 275-literskaret efter ca två månaders drift? Både och. Fiskarna verkar trivas. Såväl amecor som sajica-ciklider har förökat sig och simmar runt, jagar varandra och gräver i den fina sandbotten. Sajicaynglen ser nu ut som små upplagor av de vuxna fiskarna, även om de är spräckliga och ännu inte fått den t-liknande teckning som gett fiskarna deras engelska populärnamn, "t-bone cichlid".

Pansarmalarna, som fick lida mycket när sajicorna lekte, är nu hela tiden synliga på botten.  Samtliga fem lever och de skador som cikliderna åsamkade dem i fenorna håller på att läka. En av dem, den som råkade värst illa ut, miste nästan hela stjärtfenan.  Trots det simmar den snabbt omkring och söker föda på botten som de andra.

Också de flesta av växterna har utvecklats i rätt riktning. Amazonsvärdsplantan har vuxit till en mäktig planta. Cryptocorynerna, såväl diversen som wiliisi,  som drabbades av en märklig åkomma redan efter ett par veckor,  som yttradecsig då att bladen upplöstes och lossnade, håller på att återhämta sig. Nya blad växer ut. Vackra är de ännu inte men de kommer säkert att bli det. Det har också visat sig att den gamla erfarenheten att cryptocoryner kommer igen om man låter plantan vara.  Rötterna förblir ofta sunda även om plantan är sjuk. Att vegetationen utvecklats positivt borde bero på bra ljusförhållanden och gödning i form av pmdd och dagliga doser med Easycarbo.  

Det låter alltså som ett medelstort akvarium som börjat hitta sin form, efter de inledande barnsjukdomarna. Jag är rätt så nöjd, men ändå så finns det saker som kunde vara bättre.

1. Ljuset - Använder två T8-rör. Ett Osram Fluora och ett Power Glo. Akvariet får därför en märkligt dov färg, brunaktig. Jag skulle vilja ha ett klarare, kallare och mer dagsljusliknande ljus. Letar efter lösning.

2. Fiskarna är för många. Amecorna har fått yngel. Gruppen består säkert av ett tjugotal individer. Fiskarnas livliga, energiska och något aggressiva kynne gör akvariet något rörigt. Det ser trångt ut. 275 liter är verkligen inte mycket. Jag kommer därför sannolikt att låta en del av amecorna,  såväl yngel som några vuxna, följa med de yngel som går i ett annat akvarium,  till det hem de kommer att få i ett av de 96-litersakvarier som står till mitt förfogande i VAAF:s lokal. Men även det blir en tillfällig lösning.  En del amecor måste avyttras.

3. Växter. Limnophilan i bakgrunden börjar, trots en otroligt bra tillväxt, att se "skabbig" ut. Den måste ansas och hållas efter. Den breder ut sig över ytan och skärmar av ljuset. Det murriga intryck akvariet gör förstärks på så sätt.

Med andra ord finns det en del att göra. Och det är jag faktiskt kanske mest nöjd med om jag ska vara ärlig. Akvaristik är ett Sisyfos-arbete, men det bidrar säkert till att göra oss nöjda med hobbyn, för vi får ju hela tiden anledning att göra något nytt och bättre tills det är dags igen.

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar