Translate

söndag 7 september 2014

Borellii-parets vidare öden

För en dryg vecka sedan kunde jag äntligen skrida till verket med det 112-literskar som skulle bli hemmet till mitt apistogramma borellii-par.
Akvariet är både tänkt som ett vackert blickfång i mitt sovrum och som ett möjligt lekakvarium för mina ciklider.
Akvariets botten utgörs av rådasand , 1,2-2 mm, samt ett underliggande växtsubstrat av lera från JBL. Inredningen består av mangroverötter och lavastenar, som arrangerats så att fiskarna fått en hel del naturliga gömställen. Dessutom finns en urgröpt kokosnöt som är tänkt att fungera som grotta åt fiskarna.
Akvariet är relativt tätplanterat.  Som bottenväxter, förhoppningsvis med tiden bottentäckare, använder jag lileaopsis brasilensis. Ett centralt blickfång är en ospecificerad echinodorus med ovala blad samt några plantor cryptocoryne undulatus. På några av av stenarna har jag lagt några sjok av spiky moss. I bakgrunden har jag planterat tre bestånd av limnophila sessilflora samt ett pogestemon "octopus". Akvariet är, enligt min mening, ett av mina mer lyckade i estetiskt hänseende. 
Fiskarna består hittills av borellii-paret samt två par endlerhybrider. Faktum är att akvariet just nu är mycket nära det ideal jag egentligen uppskattar mest, ett vackert inrett och tätplanterat kar  med ett fåtal vackra och livfulla fiskar. 
Av allt att döma verkar invånarna trivas. Ciklidernas tämligen njugga inställning till fodret verkar ha mjukats upp. De äter nu också torrfoder och cyclops, även om vita mygglarver fortfarande är det som de tilltalas mest av. Det spel som försiggick mellan honan och hanen i det lilla köksakvariet fortsatte så fort de acklimatiserat sig i det nya hemmet. Hanen har spärrat ut sina fenor och slagit med stjärtfenan och honan har, verkar det som, inte misstyckt.
Redan efter ett par dagar var honan försvunnen, men att det inte berodde på sjukdom eller vantrivsel blev uppenbart när hon dök upp vid matdags och inte så sällan kom fram bakom en rot och med stor frenesi jagade bort hanen. Detta beteende,  som i små akvarier kan sluta vådligt för hanen, kan med stor sannolikhet tolkas som att fiskarna lekt, även om jag inte sett var rommen befinner sig. Detta ska bli spännande att följa framöver. 

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar